Primii zece din Top Social Brands, ediţia 2017
Prima mea participare la Top Social Brands are loc la cea de-a noua ediţie a evenimentului, care a avut loc în cadrul elegant al ARCUB, pe strada Lipscani. Anul viitor va fi deci o ediţie aniversară! Am notat câte ceva, atât cât am putut şi sper că lucrurile cele mai relevante. Începem cu prima sesiune.

Cum schimbă social media regulile în marketing? 

Mugur Pătrașcu, fondator ScreenNative
Market share-ul investițiilor arată că televiziunea are o felie mare, arătând încrederea în TV și neîncrederea în internet (doar 20%) . Dinamica internetului este similara cu a țării. Cehia, cu un PIB comparabil cu al României și populație pe jumătate, are investiții de patru ori mai mari în marketingul digital.
Trendul este clar, brandurile și agențiile investesc pentru a ajunge la oameni. Reach-ul organic este în scădere.
Începând cu apariția blogurilor, brandurile au început sa se orienteze spre viitorii influenceri, văzând potențialul. Sunt oameni care își cresc în mod activ comunitatea, investind în imaginea personală, devenind influenceri și intrând în atenția brandurilor.
Este o discrepanta foarte mare între mijloacele de care dispune un brand și un activist social media, dar brandul nu se potrivește cu mediul social media, nu au reușit să-l înțeleagă, astfel încât se bazează pe bloggeri/vloggeri pentru aceasta.
„Brandurile cauţionează mizeria”. Modul în care se distribuie banii astăzi pe medii nu are legătură cu accesul oamenilor le medii ci cu monopolul pe conținut.
Social Media este despre mixul de comunicare. Specialiștii de social media se transforma în alchimişti ai combinațiilor câștigătoare. Trebuie să nu renunțăm la experienţa pe zona socială. Specialiștii social media sunt puțini și nu vor avea probleme în colaborarea cu brandurile, dimpotrivă, „se vor călca pe picioare”.

Ioana Sigarteu, SEE social media supervisor, Samsung Electronics
Samsung se concentrează pe 4 rețele social media: Facebook, YouTube, Twitter și Instagram
74% din traficul pe 2017 a constituit componenta video. Samsung a postat peste 150 de videoclipuri în acest an. Producţia video: comunicarea video generată de produs și spoturi create special pentru social media, traduse în beneficii pentru consumator dar și cu conținut ca how to's şi tutoriale.
Cei trei piloni ai conţinutului: „always on”, „proud to own” – mândria de a deține un dispozitiv Samsung şi proiecte globale și locale, înglobând inovație, „corporate citizenship” și conținutul generat de influenceri globali și locali. Vezi campaniile #DoWhatYouCant, #UnboxYourCity şi
„Samsung galaxy: The rest of us” featuring Casey Neistat.

Andreea Blejan, digital manager, Premier Restaurants România
În Marea Britanie și ţările nordice se folosește cel mai mult comunicarea digitală.
„Delicious feel-good moments” este deviza comunicării online la McDonald's. Primul happy meal, activarea la care ai participat și ai câștigat ceva, toate aceste momente creează experiența cu un un brand.
On-line-ul... ca off-line-ul. Experiența în comunicarea digitală trebuie să fie la fel de bună ca și cea din off-line.
Oamenii pe care oamenii în ascultă: toată lumea vorbeşte despre influenceri, se pune accent mare pe ei.
Campanii: activarea „Back to 1955” pe WhatsApp. Au rezultat 80 de ore de conversații pe chat.
Ce urmează? Experimentăm viitorul; regândim experienţa clientului și creăm în continuare momente plăcute.

Andrei Ungureanu, digital content manager, Coca-Cola România
Idei despre social media, valabile oricând: social media este o fereastră digitală între oameni, idei, branduri și relațiile între ei.
Este relevant pentru mine ce văd în feed? Este o competiție continuă pentru atenţie, pentru calitatea postărilor sau găsirea de conversații cu care să rezonezi.
Comunicarea în online pentru un brand are sens, dacă ajută obiectivele de business. Totuşi, cam 10% din comunicare este alocată învățării şi testării pe audienţă a unor platforme noi de comunicare. Obiectivul este aici lecțiile învățate.
Conținutul creat de brand: trebuie să găsești funcția pe care conținutul să o aibă pentru comunicarea ta. Este conținutul funcțional, entertainment, conversaţional sau doar o reclamă ca oricare alta?
Să mergi între oameni și idei și toate lucrurile se schimbă.
Bula mea poate să nu fie a altcuiva, trebuie sa încerci sa gândești şi în afara comunităţii.

Roxana Memetea, managing partner, DDB România 
Roxana a prezentat trei trenduri ale online-ului.
1. Nevoia de privacy: Social Media devine invizibila, vezi „stories”, WhatsApp, Facebook Messenger şi WeChat.
2. Influenceri: Cu ajutorul influencerilor brandurile pot obține reacții mai intense de la oameni. Brandurile ar trebui sa investească în dezvoltarea de relații de lunga durată şi de ce nu, își pot crea proprii influenceri. Cazul Danone cu #staystrong Brothers.
3. Gândește în imagini acționează prin oameni: În loc de mobile first, urmează mobile only. 80% din trafic este generat de traficul pe mobil, 65% din trafic este generat din live. Bătălia între stories. Au apărut inițial pe Snapchat și au fost preluate de Instagram și Facebook. Este un conținut cu engagement ridicat şi sunt folosite pentru comunicarea în timp real. „Viitorul va fi video” – Mark Zuckerberg

Ana Morodan, influencer și antreprenor online
Cei din nișa de fashion și lifestyle, deşi am început așa, nu mai putem fi niște umerașe. A fost o perioadă simpatică la început, a fost o rampă de lansare. Conţinutul real, cu suflet și emoție, poveşti care nu sunt despre mine, este tendința pe acest an. M-am focalizat pe anumite zone de interes care funcționează pentru mine. Toți suntem mărci personale, competiția este foarte mare și  trebuie sa ieșim în evidenţă cumva. Am găsit câteva lucruri relevante: să comunic coerent, informația să fie concisa. Noile generații nu mai vor sa vadă self-speech-uri.
Relația cu brandul: nu exista one-shot activation care sa aducă awareness. Avem strategia noastră: decât să faceți un advertorial, mai bine investiți în social media, astfel încât publicul să relaționeze cu produsul cât mai autentic.
Cifra mea anuală de afaceri este chiar triplă, comparativ cu a unui influencer cu o comunitate de câteva ori mai mare decât a mea. Suntem întotdeauna aproape de oamenii alături de care am reușit.
Depre over-branding: Deși foloseam Apple, făceam endorsement pentru un telefon cu Android, spunând clar că nu folosesc produsul respectiv, dar arătând avantajele.
Datorită comunității eu câștig mai mult bani, și asta pentru ca sunt alături de ei. „Word of mouth” rămâne foarte important. Ajută mult să faceți teste pe comunitatea voastră, să vedeți cum și când reacționează oamenii.
La finalul campaniei trebuie să fim egali unii cu alții, fiecare are de câștigat. Campania cu Hyundai a fost interesantă, dar am spus de la început că este foarte posibil, ca urmare a campaniei, să nu cumpere nimeni nicio mașină.
Live streaming-ul contează, oamenii văd partea ta autentică.
Brandurile să nu mai încerce să ne controleze conținutul.
Responsabilitatea este să-ți asumi și când o dai în bară.
A fost un timp în care acceptam orice campanie, atâta vreme cât credeam în brand/produs. Am ajuns atât de puternică încât să-i spun unui brand când nu pot accepta o campanie, pentru ca sunt prea multe limitări sau prea multe lucruri impuse.

A doua sesiune a fost o dezbatere pe care am ascultat-o cu atenţie fără să mai notez nimic. În panel au discutat doi dintre prietenii mei (aşa îmi place mie să le spun).

Fiecare vede altceva - dezbatere: client versus agenție versus creatorii de conținut 

Au vorbit: Marian Ionescu, head of social media, GMP PR; Bogdan Epure, social media strategist, Oxygen PR; Raluca Duță, digital project manager, L'Oréal România; Bogdan Tomoiagă, director executiv, Graffiti PR; Diana Mihăilă, blogger, dianamihaila.ro.

Fotografiile mele de la eveniment le găsiţi aici.

0 Responses to "Top Social Brands 2017, ediţia a noua"